Om voor leerlingen de verbinding zichtbaar te maken kan gewerkt worden met kernconcepten. Per periode van tree jaar kunnen de hoofdzaken van het rekenen benoemd worden en zichtbaar gemaakt op posters in de klas/school. Elke activiteit die te maken heeft met rekenen, in de rekenles, in the thematisch werken, maar ook activiteiten die thuis gedaan zijn, kunnen hieraan gekoppeld worden. De posters kunnen verkleind worden tot tabbladen in het portfolio of verkleind tot ansichtkaarten om in een voorgesprek over rekenen een rol te spelen. Zo'n set ansichtkaarten kan ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van opdrachten voor thematische lessen of ateliers. Maar bijvoorbeeld ook bij reflectie op techniekopdrachten: Heb je hierbij nu ook rekenen geleerd? Wat dan precies? Kun je dat aanwijzen? Op de Schatkamer in Zwolle worden op dit moment de volgende posters gebruikt. stap 1,2,3,4: rekenen met getallen, stap 1,2,3,4: herkennen van getallen, stap 1,2,3,4: meten en meetkunde, stap 1,2,3,4: tijd en geld stap 3,4: verhoudingen stap 1 is ongeveer groep 1 en 2. stap 2 is ongeveer groep 3 en 4 stap 3 is ongeveer groep 5 en 6 stap 4 is ongeveer groep 7 en 8 Bekijk hier een fotogalerij met alle posters. Hieronder een voorbeeld. |
|