Rekenen in het voortgezet onderwijs

Waarom? Wat? Hoe?   

Aanvullend materiaal APS

 

Dat leerlingen goed moeten kunnen rekenen, daar is iedereen het eigenlijk wel over eens.

Hoe je leerlingen nu effectief, zinvol en motiverend een repertoire aan bruikbare rekenvaardigheden bijbrengt is een zoektocht die velen wereldwijd ondernemen.

 

Het is ook een zoektocht die verandert met de jaren. Onderwijs is onderdeel van de maatschappij en binnen het onderwijs zijn leerkrachten en docenten voortdurend op zoek naar wegen om leerlingen adequaat voor te bereiden op het functioneren in de huidige en toekomstige maatschappij. Zo ook binnen het rekenonderwijs.

In de publicatie Rekenen in het voortgezet onderwijs. Waarom? Wat?Hoe? zijn een groot scala aan wetenswaardigheden, visies, voorbeelden, tips en handvatten samengebracht die docenten in het voortgezet onderwijs kunnen helpen of inspireren bij hun zoektocht naar goed rekenonderwijs voor hun leerlingen.

 

Het boekje bestaat uit een kleine dertig bijdragen van ieder twee pagina’s over rekenen in het voortgezet onderwijs. De bijdragen zijn ingedeeld in drie delen; waarom, wat en hoe en zijn afzonderlijk van elkaar te lezen. Er is geen vaste leesvolgorde.

In sommige teksten wordt verwezen naar uitgebreidere bronnen en andere publicaties. Die zijn bij elkaar gebracht op deze webpagina’s.

 

 

Titel                           Rekenen in het voortgezet onderwijs.

                                 Watarom? Wat/ Hoe?

Auteurs                      Kees Hoogland, Martin van Reeuwijk, Suzanne Sjoers,

                                 Madeleine Vliegenthart, Rachel van Vugt, Peter van Wijk

Foto’s                        Marcel Sjoers, Martin van Reeuwijk

Bestellen                    Deze publicatie kan besteld worden via de APS-website

                                  www.aps.nl  -> klik op publicaties.

                                 Bestellen kan ook telefonisch bij Boom, Meppel (0522 – 237555).

 

 

Aanvullend materiaal bij het boekje. De documenten zijn MS-word.

 

 Inhoudsopgave

 Table of contents