Rekenen in Beeld is een onderzoeksproject van APS
en Erasmus Universiteit.
Gecijferdheid gaat er om hoe mensen omgaan met de kwantitatieve kant
van de wereld om ons heen.
Eén van de hoofddoelen van rekenonderwijs is leerlingen te leren hoe
ze rekenen kunnen gebruiken in de wereld om hen heen. We noemen dat
ook wel functioneel rekenen of functioneel gebruik van rekenen. Op
deze website wordt dat meestal gecijferdheid genoemd.
Internationaal wordt het meestal Numeracy genoemd of Mathematical
Literacy.
De
hypothese van dit onderzoek is dat leerlingen door het terugdringen van de taligheid
beter in staat zijn hun rekenkennis en –vaardigheden te tonen.
In dit onderzoek wordt systematisch onderzocht
(randomized controlled trial) of dit effect
optreedt door talige contexten te vervangen door
beeldende contexten.
De consequentie daarvan is dat als je wilt toetsen of leerlingen
kwantitatieve problemen uit het dagelijkse leven kunnen oplossen,
dat je dat beter en zuiverder kunt doen met beeldende contexten dan
met talige contexten.
Van tekst naar echt
beeld.
From descriptive to depictive.
De
uitkomsten van dit onderzoek kan gevolgen hebben voor toekomstig
rekenmateriaal en rekentoetsen.
Onderwijsbewijs
In het kader van het programma Onderwijsbewijs heeft Kees
Hoogland (APS) in
samenwerking met
SEOR
van de Erasmusuniversiteit onderzoek naar het effect
van het op verschillende manieren aanbieden van contexten in
rekenopgaven. Het onderzoek is gehonoreerd door het programma
Onderwijsbewijs2 van het Ministerie van OCW als een onderzoek
met een evidence-based opzet,
Rapportage
De volgende rapportages zijn beschikbaar
*
Tussenrapportage 2011
*
Hoofdrapportage 2012
*
Paper on ICME12, Seoul, South Korea 2012
*
Eindrapportage Onderwijsbewijs (2013)
Overige publicaties en presentaties
De volgende publicaties zijn over dit onderzoek verschenen
*
Keynote lecture on ALM 2011, Dublin, Ireland (2011)
*
Paper on ICME12, Seoul, South Korea (2012)
*
Artikel in bundel Panama-conferentie (2012)
*
Artikel Van 12 tot 18 (2014)
*
Samenvatting op website NRO (2015)