Bespreking Steen (2001) door Douwe Kok

Steen, Lynn Arthur (ed.) (2001). Mathematics and Democracy, The case for Quantitative Literacy. NCED, USA, The Woodrow Wilson National Fellowship Foundation.

Inleiding

Lezend in the case of quantitative literacy:  

Heel veel goed opgeleide volwassenen blijken ‘functioneel ongecijferd’ te zijn. Een gecijferd persoon bekijkt de wereld door een wiskundige bril. En heeft voldoende zelfvertrouwen om de confrontatie met vertegenwoordigers van de regering aan te gaan. (blz 2)

 

QL is meer een houding (habit of mind), een manier om problemen te benaderen. (blz 5) Gecijferdheid is niet een nieuw vak, maar vormt een integraal onderdeel van alle vakken. (NB Op deze stelling heet Schoenfeld kritiek, dat wordt een ‘uphill battle’, blz 54)

Elementen van QL

 

Uit de verschillende definities haalt de commissie de volgende elementen van QL: 

Elements of quantitative literacy: 

  • Confidence with Mathematic 
  • Cultural Appreciation
  • Interpreting Data
  • Logical Thinking
  • Making Decisions
  • Mathematics in Context
  • Number Sense
  • Practical Skills (able to use)
  • Prerequisite Knowledge
  • Symbol Sense. 

 

Alles bij elkaar genomen komen we toch aardig in de buurt van onze W12-16 met als vervolg Havo wiskunde A1,2
De problematiek van de VMBO-afhaker, LWOO e.d. komt hier veel minder naar voren. Maar ja, deze leerlingen zijn ook nauwelijks geletterd in de ouderwetse betekenis van het woord. En traditioneel horen geletterd en gecijferd bij elkaar: competenties(?) van hoog-opgeleiden. 

 

Dat brengt me op het volgende onderscheid: Je hebt geletterd en gecijferd, een soort norm die gesteld wordt aan de elite (havo en meer!) door de elite (met minstens gym-beta!) En je hebt alfabetisering-cursussen voor mensen die niet (goed) hebben leren lezen. En Mieke van Groenestijn schrijft over een poging die mensen een zelfde soort scholing rond getallen geven als de alfabetisering-cursus dat deed rond woorden. Het is belangrijk vanaf het begin heel helder te zijn op welke groep je je richt, en voor die groep een passend woord te vinden. 

 

Verder met het artikel. Blz 9 t/m 15 bevatten mooie lijstjes met voorbeelden van gecijferdheid in diverse vakken. Wel gaat het hier om gecijferdheid van de goed opgeleide burger! Je kunt natuurlijk ook een lijstje vaardigheden opstellen waarover een gecijferd mens moet beschikken. 

 

  • Having facility with simple mental arithmetic; 
    • estimating arithmetic calculations; 
    • reasoning with proportions; 
    • counting by indirection(???DK) (combinatorics).
  • Data: Using information conveyed as data, graphs, and charts; drawing inferences from data; recognizing disaggregation as a factor in interpreting data.
  • Computers: Using spreadsheets, recording data, performing calcula-tions, creating graphic displays, extrapolating, fitting lines or curves to data.
  • Modeling: Formulating problems, seeking patterns, and drawing conclusions; recognizing interactions in complex systems; under-standing linear, exponential, multivariate, and simulation models; understanding the impact of different rates of growth.
  • Statistics: Understanding the importance of variability; recognizing the differences between correlation and causation, between randomized experiments and observational studies, betwee finding no effect and finding no statistically significant effect (especially with small samples), and between statistical significance and practical importance (especially with large samples).
  • Chance: Recognizing that seemingly improbable coincidences are not uncommon; evaluating risks from available evidence; under-standing the value of random samples.
  • Reasoning: Using logical thinking; recognizing levels of rigor in methods of inference; checking hypotheses; exercising caution making generalizations. 

 

Tot slot, volgens de auteurs is gecijferdheid is niet los te maken van de context. Je ontwikkelt het alleen door met zaken bezig te zijn die nu van belang zijn.

 

september 2001

 

 Inhoudsopgave

 Table of contents

 

 

 

terug naar
Quantitative Literacy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

omhoog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

omhoog